نحوه چیدمان و نگهداری اقلام در انبار

 

۱-هدف :

هدف از این دستورالعمل ایجاد سیستمی است که بر اساس آن نحوه چیدمان و استقرار اقلام در انبار تشریح شود و ریسک های آسیب پذیری اقلام در اثر نگهداری نادرست و چیدمان نا مناسب کاهش یابد .

۲- دامنه کاربرد :

کلیه بخش های انبار و عمده اقلام موجود در انبار را شامل می شود .

۳ – مسئولیت :

مسئولیت اجرای این دستورالعمل به عهده مسئول انبار با مشارکت انبار دار داغی می باشد .

۳-۱نحوهء چیدمان :

الف) اقلام سنگین و حجیم همیشه در قفسه های پائین چید مان گردند به طوری که منجر به سقوط و حادثه نگردد و اقلام سبک درقفسه های بالایی چیدمان گردند.

ب) کلیه لوازم برقی طوری چیدمان شوند که سوکت هایشان در اثرفشار شکسته نشوند و در فضای مناسب و به دور از فشار روی هم چیده شوند.

پ) چیدمان درب ها و قطعات بدنه به نحوی باشد که بینشان حتما” لایه ای جدا کننده قرار گیرد تا خط و خش، فرو رفتگی و رنگ پریدگی ایجاد نگردد.

ت) قطعاتی مثل زه در، نوار آبگیر و زه سقف و قطعات مشابه حتما” باید بصورت افقی و در فضای کافی قفسه قرار گیرند زیرا در صورتی که قسمتی از این اجناس بصورت آویزان و یا خارج از قفسه قرار گیرد تغییر شکل داده و تغییر شکل ایجاد شده غیر قابل برگشت می باشد .

ث) نوارهای دوردر و تسمه ها چنانچه بسته بندی شده نباشد می توان روی قسمت پهنی که ترجیحا” از جنس پلاستیکی و غیر برنده باشند آویزان کرد.

ج) لوازم همچون باک بنزین نباید روی هم چیده شوند زیرا پمپ بنزین و درجهء باک بنزین در اثر فشار از کار می افتد لذا نباید تحت فشار چیدمان گردند.

چ) قطعاتی مثل رادیاتور حتما” باید داخل کارتن در قفسه ها چیدمان گردند زیرا در اثر کوچکترین فشار وارده دچار آسیب دیدگی می شوند.

ح) قطعاتی مانند طاقچه عقب ، جلو پنجره ، مجموعه هواکش ، انژکتور به علت اینکه بسیار شکننده اند باید به نحوی در قفسه ها قرارکه تحت فشار نبوده و نشکنند و نیز بهتر است در قفسه ها ی پا ئینی نگهداری شوند زیرا در زمان نقل و انتقالات کالای مذکور در قفسهای بالایی انبار امکان پرتاب شدن و شکسته شدن آنها وجود دارد.

خ) شیشه های جلو و عقب خودرو می بایست در پالت های مخصوص از جنس چوب نگهداری شوند و بین آنها از یونولیت و یا موادی مشابه جهت جلوگیری از انتقال ضربه قرار گیرد .

د ) تایر های خودرو می بایست به نحوی در کنار هم قرار گیرند که فشاری بر روی یکدیگر وارد نکنند و از روی هم قرار دادن آنها می بایست اجتناب نمود .

ذ ) از روی هم قرار دادن اقلام خصوصا اقلام بدنه بر روی هم می بایست اجتناب نمود . این نکته از دو جهت دارای اهمیت است :

۱- احتمال آسیب دیدن و تغییر فرم اقلام زیرین به دلیل فشار وزن اقلام بالاتر کاهش می یابد .

۲- احتمال ریزش اقلام با افزایش ارتفاع و بروز حادثه کاهش می یابد .

ر) لوازمی مثل لوله های کولر بواسطه اینکه از جنس آلمینیوم می باشد و براحتی قابل خم شدن و تغییر شکل هستند ، در زمان چیدمان و حمل و نقل نباید تحت فشارقرارگیرند.

ز) چیدمان سپرها باید به نحوی باشد که در اثر فشار خش دار نشده و کج نشوند .

ژ) کالاهایی مانند چراغها ترجیحا” در قفسه ها پایین و به نحوی چیده شوند که امکان پرتاب شدن و شکسته شدن آنها وجود نداشته باشد .

۳-۲- نحوه نگهداری اقلام :

الف ) از باز نمودن کالاهایی که بصورت بسته بندی می باشند می بایست خودداری نمود و در بسته بندی کامل به خریدار تحویل شوند.

ب) کالاهایی از قبیل : بلبرینگ ها و میل لنگ ها و … که با توجه به شرایط عملکردی آنها در خودرو آغشته به کمی روغن هستند ، می بایست از بسته بندی خارج نشده و در معرض گردو غبار قرار نگیرند .

پ ) کلیه اقلام انبار به غیر از بدنه کامل خودرو در زیر سقف و داخل فضای بسته انبار و به دور از رطوبت نگهداری شوند . بدنه خودرو به علت محدودیت مکانی در فضای بیرون از انبار به نحوی که دارای روکش باشد تا در معرض مستقیم باران و تابش آفتاب قرار نگیرد. .

ت) موادی که قابلیت اشتعال دارند و یا خورنده و سوزاننده اند به صورت مجزا نگهداری شوند و در کنار مواردی چون کاغذ و یا مواد قابل اشتعال دیگر قرار نگیرند.

ث ) کلیه اقلام انبار که دارای تاریخ انقضاء می باشند باید تا قبل از تاریخ انقضاء مورد مصرف قرار گیرند .

ج ) کالاها تا آنجا که ممکن است در بسته بندی خود ( کارتن – پلاستیک – جعبه ) نگهداری شوند که امکان آسیب رساندن گرد و خاک به آنها وجود نداشته باشد .

چ ) کالاهای فلزی به طریقی نگهداری شوند که اکسیده نگردند چنانچه قطعات بدنه بدون آستر دارد انبار شوند قبل از چید مان در داخل انبار باید در صورت امکان و حسب ضرورت آستر زده شوند .

ح ) کالاهای داخل انبار نباید در تماس با کف انبار قرار گیرند و حتما” لایه ای جدا کننده بین اقلام انبار و کف زمین که مقاوم بوده و مانع از انتقال رطوبت شود ، وجود داشته باشد.

۳-۳) کنترل اقلام انبار و نحوه ورود و خروج کالا از انبار :

الف ) کلیه اقلام موجود در انبار باید دارای لیبل هایی باشند که نام قطعه و کد قطعه و شماره سریال / مارک در آن نوشته شده باشد و این لیبل ها روی قفسه ای که کالای مربوطه در آنجا قرار دارد نصب شوند به نحوی که کلیه اقلام موجود در انبار از طریق این لیبل ها قابلیت شناسایی داشته باشند .

ب)کلیهء قفسه های انبار کد بندی شده به نحوی که کلیه قفسه ها آدرس داشته باشند . آدرس فیزیکی محل استقرار اقلام می بایست در برنامه کامپیوتری انبار وارد شوند .

به نحوه صحیح و مناسبی در انبار اجرا شود . جهت اجرای ( first in first out (FIFO

پ)جهت ورود و خروج اقلام انبار سیستم

صحیح این سیستم اقلام انبار به ترتیب ورود به انبار باید مورد مصرف قرار گرفته و یا به فروش روند بدین لحاظ مسئول انبار با ثبت تاریخ ورود کالا و شماره حواله ورود کالا بروی کالاهای وارده ای که موجودی آنها در کاردکس صفر نشده است این موضوع را تحقق بخشند.

 

One thought on “نحوه چیدمان و نگهداری اقلام در انبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *